Situația turismului pe litoralul românesc

Federația Patronatelor din Turismul Românesc a organizat, în staţiunea Neptun, o întâlnire cu operatorii din turism de pe litoral, prilej de bilanţ, dar şi de expunere a problemelor cu care hotelierii se confruntă, an de an, atât cu proprii clienţi, cât şi cu autorităţile locale şi centrale.

În deschiderea întâlnirii, Nicolae Bucovală, preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia, şi-a îndemnat colegii să prindă curaj şi să îşi spună, deschis, problemele cu care se confruntă.

Potrivit preşedintelui Federației Patronatelor din Turismul Românesc numărul de turişti, români şi străini, a crescut anul acesta datorită mai multor factori. Printre aceştia, se numără siguranţa pe care România a oferit-o, faţă de alte destinaţii tradiţionale, dar aflate în conjuncturi nefavorabile din cauza atentatelor, tarifele rezonabile din perioadele de vârf de sezon, eficienţa controalelor ANAF, dar şi creşterea calităţii serviciilor hotelierilor şi personalizarea ofertelor pentru fiecare staţiune în parte: de club, tineret sau familial.

Din păcate, o parte a operatorilor din turism nu au învăţat să îşi respecte clienţii, fie din dorinţa prea mare de a face profit încă de la preluarea afacerii, fie din delăsare.

Forţa de muncă slab calificată a constitut subiectul abordat de Dănuţ Jugănaru, directorul general al Camerei de Comerț Industrie Navigație și Agricultură Constanța, care a sugerat celor prezenţi să înfiinţeze o şcoală de turism.

O propunere interesantă a venit din partea Primarului Mangaliei, care a spus că o soluţie pentru cele şase staţiuni ale municipiului pe care îl conduce o constiuie constituirea unui cluster.

Din păcate, spun hotelierii, nici promovarea destinațiilor de vacanță de pe litoral nu este făcută așa cum ar trebui. Deși turismul virează la bugetul de stat, anual, aproximativ 1,5 miliarde de euro, din aceşti bani, pentru promovarea României ca destinaţie turistică, doar 2 milioane de euro se reîntorc pentru publicitate.

Redactor: Mihaela Dubei-Marin