Revolta crescătorilor de animale

Incidentul din acest weekend din  Portul Midia a agitat spiritele în rândul crescătorilor de animale!

Consternată de scufundarea parțială în Portul Midia a vasului încărcat cu 14.600 de ovine din cauza unor manevre navale greșite, Asociaţia Crescătorilor şi Exportatorilor de Ovine, Caprine şi Porcine din România s-a revoltat și a solicitat demararea unei anchete urgente a instituțiilor responsabile de acest dezastru și pedepsirea celor vinovați. Mary Pană, președintele acestei asociații, a susținut că incidentul de duminică din Portul Midia este rezultatul unui document încheiat între ANSVSA și Ministerul Transporturilor.

“Există un ordin comun ANSVSA cu Ministerul Transporturilor care a rămas o amintire pe hârtie. Domnule Ministru al Transporturilor, vă rugăm să luaţi atitudine! Ne sună medici veterinari din Satu Mare, Arad, Cluj – au ajuns la cuţite cu transportatorii care duc animalele noastre în Turcia, în condiţii mizerabile. Veterinarii nu vor să aprobe aceste transporturi şi suportă injurii şi ameninţări! Vrem soluţii urgente, suntem ţară comunitară, ne facem de râs!”, a afirmat printr-un comunicat Mary Pană, președintele Asociaţiei Crescătorilor şi Exportatorilor de Ovine, Caprine şi Porcine din România.

Din acest motiv, reprezentantul crescătorilor de animale a solicitat modificarea legislației.

“Solicităm urgent revizuirea legislaţiei, inclusiv proceduri în caz de criză, pericol de afectare a animalelor şi orientarea în noua PAC 2021-2027 către comerţul internaţional al României cu produse cu valoare adăugată – carne în carcasă, nu animale vii! Dacă nu suntem capabili să protejăm animalele în cadrul transporturilor pe distanţe lungi, măcar să avem coloană vertebrală să le interzicem. Noi apărăm drepturile fermierilor dar ţinem in primul rând la dreptul la viaţă al animalelor”, s-a precizat în comunicat.

Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, încărcată cu 14.600 de oi şi un echipaj de 22 de marinari de naţionalitate siriană, s-a scufundat parţial pe bordul drept, duminică dimineaţa, în bazinul Portului Midia, după ce a plecat de la cheu.

În urma evenimentului,  Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a dispus luni, la prima oră, prin ordin de ministru, iniţierea investigaţiei tehnice privind siguranţa şi constituirea comisiei de cercetare în acest caz.

Totodată, Lucian Bode a semnat şi un ordin comun, alături de ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, şi preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru constituirea de echipe mixte care vor verifica modul în care au fost respectate prevederile legale privind încărcarea-descărcarea, îndeplinirea serviciilor de siguranţă maritimă, gradul de poluare, contaminarea apei în urma incidentului, respectarea condiţiilor de transport privind suprafaţa necesară îmbarcării, verificarea documentelor însoţitoare, dar şi alte elemente care pot rezulta în urma investigaţiilor.

“Dacă în urma verificărilor vom constata o încălcare a prevederilor legale, vom sesiza organele abilitate astfel încât cei responsabili să răspundă. Nu putem să permitem repetarea unor asemenea evenimente.”, a afirmat ministrul Lucian Bode.

ANSVSA a precizat că vaporul a fost autorizat sanitar-veterinar în luna martie a anului 2019, în conformitate cu legislaţia europeană, iar medicii veterinari oficiali au confirmat că animalele erau clinic sănătoase şi apte pentru transport.

Reprezentanții Autorității au transmis că încărcarea cu animale a navei s-a făcut cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1/2005 privind suprafaţa care trebuie alocată pe cap de animal. Pe nava respectivă, cu o arie totală utilă de 5.011 metri pătraţi, au fost îmbarcate 14.600 de capete de tineret ovin cu o greutate medie de 47,46 kg/cap de animal.

“Spaţiul alocat pe cap de animal a fost cu 10% mai mare decât cel prevăzut de legislaţia în vigoare”, au afirmat reprezentanţii serviciilor veterinare.

De asemenea, s-a verificat încărcarea corespunzătoare a navei cu apă şi furaje, ţinând cont de durata preconizată a călătoriei, precum şi funcţionalitatea echipamentelor obligatorii, cum ar fi cele de adăpare, de ventilaţie forţată și de desalinizare.

Redactor: Mihaela Țânțaru