Primele ipoteze în cazul avionului prăbușit la Tuzla

Primele indicii în cazul avionului prabușit la Tulcea în care copilotul și-a pierdut viața arată că aparatul de  zbor nu a apucat să decoleze bine de la sol și s-a prăbușit. Aceasta este ipoteza care se contureaza tot mai clar în dosarul anchetei instrumentate de procurori. Inițial s-a crezut că aparatul a încercat o aterizare nereușită însă primele cercetari schimbă total optica în acest caz. Echipajul pilot-elev exersau decolări și aterizari iar a 4-a oară avionul n-a mai putut fi controlat și s-a zdrobit de pământ.

În urma accidentului aviatic, aparatul de zbor de producție austriacă DAS 42 a fost distrus aproape în întregime. Acesta a fost unul dintre cele mai folosite avioane tip școală unde la Tuzla mulți piloți au învățat meserie. Ieri toată ziua avionul a zburat deasupra județului Constanța după care a revenit la aerodrom, iar echipajul pilot-elev a exersat doar aterizări și decolări. La a 4-a ridicare de la sol, ceva s-a întamplat și avionul s-a prăbușit.

Alarma s-a dat la ora 4 dupa-amiază când mecanicii de pe aerodrom au vazut cum avionul se prăbușește. Din forța căderii, coada s-a frânt în două și a căzut peste cockpit.

Mai multe echipaje de pompieri, 2 mașini SMURD, o ambulanță și un elicopter medical au fot direcționate către locul prăbușirii. Când au ajuns lângă avion medicii s-au îngrozit: pilotul era rănit grav iar elevul său se lupta să supraviețuiască.

În ciuda tuturor eforturilor medicale și ale manevrele de resuscitare, elevul a murit pe câmp, lângă epava aeronavei școală. Radu Serghei, avea 58 de ani și numeroase ore de pilotaj la activ, dar cu toate acestea își dorea să acumuleze mai multă experiență de zbor și să devina tot mai bun. Astăzi anatomo-patologii i-au efectuat autopsia iar raportul medico legal a ajuns la dosarul anchetei. Familia elevului este în stare de șoc.

Pilotul avionului a fost dus la Spitalul Județean din Constanța în stare critică. Cu o hemoragie masivă, operația lui a durat 3 ore.

La Tuzla au ajuns polițisti, procurori și experți în aviație care compun comisia de anchetă. Inițial s-a crezut că în urma unei defecțiuni, pilotul a încercat o aterizare forțată direct pe câmp. La scurt timp, în dosarul anchetei, o nouă ipoteza a început sa prindă contur: avionul s-a prabușit necontrolat.

Sunt multe întrebari care-și așteaptă răspunsul. Printre ele și un zvon neconfirmat încă, cum că pilotul a mai fost urmărit de ghinion acum câțiva ani.

Avionul implicat în accident avea două motoare şi era fabricat în Austria. Experţii îl considera unul dintre cele mai sigure. Pe de altă parte, Gheorghe Dumitru, pilotul de 55 de ani care era la manşă, este unul dintre cei mai experientați profesori de la Tuzla. Despre elevul lui, cei care l-au cunoscut spun ca era navigator dar avea și experiență în pilotaj.

O parte din răspunsuri le va da pilotul Gheorghe Dumitru, după ce starea de sănătate îi va permite. El a mai fost implicat într-un incident aviatic în 2005. Atunci, avionul Antonov II în care se afla a fost la un pas să se prăbuşească la mai puţin de un kilometru de aerodrom. Împreună cu celălalt pilot cu care se afla atunci, a reuşit să-l redreseze şi să aterizeze de urgenţă pe câmp.

Redactor: Cristina Niță