Preţul principalelor zece alimente din coşul de consum a crescut în cei cinci ani de criză cu 24%

În cinci ani de criză, mâncarea s-a scumpit cu 24%, iar leul şi consumul au pierdut câte 15%. Pastele au crescut cu 52% si  zahărul cu 39%,. Singurul produs mai ieftin, ouăle, cu 21%.

ZF a urmărit preţurile a zece produse de bază în ultimii cinci ani şi a analizat evoluţia lor în perioada decembrie 2008 – septembrie 2013. Concluziile sunt că într-o perioadă în care consumul a scăzut cu peste 15% (din 2008 până în vara acestui an) preţul coşului de consum a crescut cu 24%, semn că actorii din lanţul de consum au încercat să suplinească scăderea vânzărilor prin majorări de preţ.

“Creşterea de preţuri , de 24%, în cei cinci ani de criză este în linie cu inflaţia de 20%. Dacă analizăm şi inflaţia şi evoluţia cursului de schimb putem observa diferenţe de 4-5 procente.

Aceste diferenţe pot fi puse pe seama jucătorilor din comerţ şi producţie, care este posibil să fi încercat să suplinească scăderea vânzărilor prin majorări de preţ. “Totuşi, consumul de produse alimentare nu a scăzut mult în criză deoarece românii nu au putut renunţa la mâncare, iar pre­ţurile alimentelor nu trebuia să crească în această perioadă.” În cei cinci ani de criză salariul a avansat cu circa 20%, fără a reuşi însă să acopere inflaţia.

În aceeaşi perioadă în care preţurile produselor din hipermarketuri s-au scumpit cu 24% leul s-a depreciat în faţa monedei europene de la 3,91 de lei în decembrie 2008 la 4,46 de lei în această lună. Astfel, deprecierea de 14% a mone­dei naţionale este posibil să fie reflectată şi în preţ în special în cazul produselor importate.

Un kilogram de pui grill refrigerat ambalat costă acum în hipermarketuri 10,8 lei, cu 48% mai mult decât la finalul lui 2008, ultimul an de boom economic.