Port la Dunăre abandonat după ani de procese

Un port la Dunăre, din județul Constanța, a cărei construcție a început în anii 80, zace nefolositor și în ziua de astăzi.

Situat în satul Izvoarele – comuna Lipnița, acesta a mai făcut și obiectul unor conflicte civile și penale, tranșate în instanță. Procesul a durat aproape 10 ani, iar odată încheiat, nu se mai știe nici cine administrează portul respectiv. De 40 de ani, nimeni nu a reușit să-i dea o destinație legală, viabilă.

Pe vremea fostului regim comunist, statul român a construit, la Izvoarele, un cheu de acostare a șlepurilor, pentru a facilita transportul calcarului la combinatul Siderca din Călărași. Undeva spre sfârsitul ciclului comunist, statul a început o investiție pentru montarea unui funicular, care să ușureze transbordarea calcarului, însă din 1990 întregul proiect a fost abandonat.

Atât compania miniera Dobromin SA, cât și societatea clientă Siderca SA de la Călărași au falimentat. În aceste conditii, portul a fost abandonat și odată cu el, au pierit și speranțele oamenilor din zonă. A zăcut în părăsire circa 20 de ani.

Potrivit primarului actual al comunei Lipnița, Florin Crăciun, în 2009, primarul de atunci a considerat că platforma rămasă neterminată de comuniști este a nimănui și a trecut-o în proprietatea Unității Administrativ Teritoriale (UAT) Lipnița, deși, potrivit legii, nici o UAT nu poate administra astfel porturi.

Consiliul Județean Constanța, care pe vremea fostului președinte al acestuia, Nicușor Constantinescu, a cumpărat estacada, în suprafață de 1315,84 metri pătrați, dar și terenul adiacent, cu o suprafață generoasă, de 17.000 de metri pătrați.

Acesta a fost și motivul pentru care s-a ajuns în instanță, dat fiind că, potrivit legii, Portului Izvoarele nu intră în categoria bunurilor care aparțineau domeniului privat al comunei, ci domeniului public al statului, fiind inalienabil, imprescriptibil și insesizabil.

Trecând peste alte detalii juridice, anul trecut instanța a desființat contractul de vânzare-cumpărare în privința portului, respectiv revenirea acestuia în proprietatea publică a statului. O formulare destul de vagă, am putea spune. Potrivit primarului comunei Lipnița, actualmente nu se știe cine administrează acest port, asta dacă îl administrează cineva:

Nu se știe când se va găsi o utilitate pentru acest port, nu se știe nici când proprietarul de drept va investi bani în vederea finalizării lucrărilor începute în urmă cu 40 de ani. Nu se știe nici dacă va funcționa vreodată, dat fiind faptul că nu se știe cine îl administrează. Oamenii din zonă speră, totuși, că vreodată va fi terminat și modernizat, fapt care ar ajuta zona să se dezvolte.

Redactor: Daniel Albu