Planul de ranfluare al vaporului Queen Hind

Au mai rămas câteva ore până când armatorul navei încărcate cu 14 mii de oi care s-a scufundat în Portul Midia, trebuie să prezinte autorităților navale planul de ranfluare a vaporului.

Dacă până mâine, proprietarul sirian nu vine cu planul de acțiune, atunci Autoritățile Portuare vor demara procedurile de scoatere a vaporului din mare, iar cheltuielile vor fi recuperate ulterior în insțanță.

Autoritățile Navale se pregătesc pentru scenariul cel mai negru în povestea scoaterii navei de pe fundul apei și aducerea ei în port. Au luat în calcul că proprietarul sirian al navei nu agreează costurile ridicate ale operațiunii și acum pregătesc procedurile pentru salvarea navei pe bani publici. A fost găsită o companie specializată în scoaterea epavelor de pe fundul mării, care are macarale plutitioare gigant și scafandri specializați în astfel de operațiuni. Urmează acum o estimare a costurilor pentru toate lucrările care se vor face deasupra apei și sub apă, însă cifrele sunt foarte mari.

La toate acestea se vor adauga toate cheltuielile derulate până acum de către ISU, salvatorii maritimi și scafandrii care au scos oile moarte de pe fundul apei. Prin spațiile deschise ale navei, ies continuu cadavrele animalelor moarte, iar autoritățile portuare mențin în zonă șalupe și scafandri care le încarcă în containere, apoi le-aduc la cheu de unde pleacă la incinerare. Ieri au fost scoase 57 de bucăți, iar astăzi alte 50 de animale.

Apa din mare este monitorizată de către autorități care iau periodic probe și le trimit la analize. Până acum, încărcătura microbiană este în parametri admiși de standarde însă medicii epidemiologi sunt pregătiți și pentru cazul ca descompunerea celor 700 de tone de carne să genereze o explozie a cifrelor admise. Cel mai nou buletin de laborator va fi gata mâine.

Zilele următoare vaporul va trebui golit de oile moarte aflate pe punțile cele mai de sus, 6 și 7. Apoi scafandrii specializați vor etanșa compartimentul mașini, silozurile de furaje și magaziile de marfă de sub puntea 6. Se vor aduce pompe de capacitate mare ce vor scoate apa din aceste spații, după care nava fiind mult mai ușoară va fi ajutată să se ridice cu o macara gigant. Ulterior, va fi tractată la cheu, unde va fi golită de toată marfa.

Reporter: Cristina Niță ; Imagine: George Dima