Nave în neregulă prezente în portul Constanța

Controlul fulger efectuat de inspectorii ITF în portul Constanța, a scos la iveală o serie întreagă de nereguli: salarii mult prea mici, lipsa echipamentelor de protecție și nave vechi. Dacă aceste probleme nu vor dispărea odată cu ratificarea convenției maritime navele care încalcă normele nu vor mai putea naviga.

În fața inspectorilor marinarii susțin sus și tare că primesc salarii de mii de euro, însă realitatea se află la polul opus. Un șef mecanic de pe nava Uinwind, sub pavilion Republica Moldova, susține că salariul său este de 3500 de dolari în condițiile în care muncește două săptămâni pe lună.

Salariul exorbitant despre care vorbește navigatorul pare a fi inexistentă, cel puțin pe hârtiile oficiale. Inspectorii ITF au urcat la bord și au descoperit că in documente venitul său nu depășește 1500 de dolari deși Convenția din 2006 ratificată si de România, prevede clar, că un șef mecanic va fi remunerat cu aproximativ cinci mii de dolari.

Inspectorii ITF au descoperit încă din prima zi de controale o mulțime de nereguli. Nave vechi de peste trei decenii, care nu oferă siguranță marinarilor și lipsa echipamentelor de protecție, dovedesc că fiecare voiaj este de fapt plin de riscuri iar marinarii disperați să facă rost de bani, acceptă condițiile.

Peste două sute de nave cu probleme grave și care încălcau flagrant prevederile convenției maritime din 2006, au fost raportate numai în ultimii trei ani. Peste trei sute aveau probleme cu plata salariilor, iar 15 au fost abandonate. Majoritatea problemelor au fost identificate la nave aflate sub pavilion Panama, Turcia, Moldova și Siria. Campania de identificare a neregulilor se defășoară timp de o săptămână atât în Constanța cât și în Asia de Est în porturile din Japonia, Coreea de Sud, Rusia asiatică și Taiwan.

Reporter: Ana-Maria Stancu ; Imagine: Adi Florea