A fost odată ARO

Multă lume își amintește despre ARO, mașina de teren pur românească, fabricată la Câmpulung, județul Argeș! Astăzi, atât autoturismul, cât şi fabrica, au devenit istorie. În anul 1987, un scriitor local  edita o carte despre familia ARO. După 30 de ani, „O maşină străbate lumea”, pentru că aşa se numea cartea, este reeditată şi devine singurul document despre ARO, adunat între coperţile unei cărţi.

Cei care sunt trecuţi, astăzi, de 35 de ani îşi amintesc despre fenomenul ARO, mașina românească de teren, produsă la Câmpulung, și care câștiga celebrul raliu al faraonilor. Astăzi, o mână de oameni, mulţi dintre ei foşti ingineri, tehnicieni, maiştri sau muncitori, îşi amintesc cu nostalgie de ce a însemnat pentru România, şi chiar pentru Mapamond, „Zimbrul Carpaţilor”. De la primul IMS, construit cu ciocanul,  până la ultimele modele de ARO cu motor Sandoria sau Ford, această maşină are o istorie de care se leagă viaţa unei comunităţi. Povestea este lungă, dar o puteţi descifra, răsfoind o carte apărută în urmă cu 30 de ani şi reeditată zilele acestea numită sugestiv „O maşină străbate lumea”.  În anul 1985, ofiţerul de presă al uzinei ARO, Ion Chingaru, terminase de scris o istorie a întreprinderii de la începuturi şi până în anul lansării cărții. De atunci au trecut 30 de ani şi iată că, având ajutorul Primăriei Municipale, autorul reușește să scoată cea de-a doua ediţie a acestei cărţi.

La lansare, au fost prezenţi câțiva dintre cei care, alături de Ion Chingaru, au reprezentat şi reprezintă un moment de glorie al Cetăţii lui Negru Vodă.

Un lucru este cert și se impune ca un pod peste ani: la momentul respectiv, odată cu apariţia întreprinderii ARO şi a automobilului creat aici, s-a realizat încă o nouă ctitorie, cea a industrializării acestui oraş.

ARO și-a început producția în 1957 și a produs peste 380.000 de vehicule, dintre care două treimi au fost exportate în peste 110 țări. Automobilul de teren a ieșit din fabricație în anul 2003, în România . Fabricarea fost însă reluată sub egida Auto Max Cech.

Redactor: Daniel Albu