Festivalul de Film Românesc de la Washington

Metropola americană Washington D.C. este în aceste zile capitala filmului românesc.  Sărbătoarea cinematografiei naționale pe tărâm nord-american a debutat odată cu prima zi a lunii iunie, când s-a deschis cortina celei de-a doua ediții a ”Festivalului de Film Românesc de la Washington”.

Evenimentul se desfășoară sub motto-ul deja consacrat ” “Reinventarea realismului. Noul cinema românesc” și este organizat de Ambasada României la Washington şi Institutul Cultural Român din New York.

“Suntem încântaţi să vedem cum un proiect major de diplomaţie culturală, Festivalul de Film Românesc din capitala Statelor Unite ale Americii, Washington D.C., devine un reper în calendarul evenimentelor culturale americane. Împreună cu partenerii noştri dorim ca festivalul să reprezinte o sărbătoare a filmului. Creaţia cinematografică românească a generat entuziasm la nivelul publicului american cu prilejul ediţiei trecute şi sunt convins că succesul de acum doi ani se va repeta. De asemenea, comunitatea românească a receptat foarte bine acest proiect care promovează România în SUA prin unele dintre cele mai importante şi apreciate creaţii culturale din ultimii ani”, a declarat ambasadorul României la Washington, George Cristian Maior.

Partener al acestei manifestări este prestigioasa National Gallery of Art, care va face până în data de 16 iunie onorurile de gazdă pentru întâlnirea iubitorilor de film cu producții recente de prim rang ale cinematografiei românești, dar și cu câțiva dintre artizanii lor cei mai în vogă ai momentului.

Cea de-a șaptea artă își va etala în cadrul festivalului pelicule de marcă, făurite sub baghetele regizorale ale unor cineaști de prestigiu din România.

De la eroina zugrăvită de regizorul Radu Munteanu în pelicula ”Alice T.”,  care  deapănă povestea relației complicate a unei fete cu mama sa adoptivă, pe fondul unei adolescenţe zbuciumate și a unei sarcini pe care tânăra spune că intenționează să o păstreze, la momentele reuşite de umor fin, care alternează cu introspecţii subtile ale unui protagonist neconvenţional în ”Fotbal infinit” zămislit de Corneliu Porumboiu, călătoria în lumea filmului continuă cu ”Un pas în urma serafimilor”. În timp ce bagheta regizorală a lui Daniel Sandu descrie încercările unui adolescent în drumul său spre hirotonirea ca preot, pașii cinefililor sunt călăuziți de Cristi Iftime pe aripile unei Dacii vechi, botezate ”Marița”, spre reîntregirea unei familii în jurul mesei, la ceas de sărbătoare.

Itinerariul cinematografic poposește în sînul unei alte familii și ne vorbește în ”Pororoca” despre durerea a doi părinți în urma dispariției unuia dintre copii. După tragedia acestora creionată de regizorul Constantin Popescu, iubitorii celei de-a șaptea arte au ocazia de a explora într-un ritm de ”Charleston” dramatic povestea dulce-amară a unui triunghi amoros absurd, “format” din doi bărbați și femeia pe care au pierdut-o amândoi.

Lăsând în urmă pelicula lui Andrei Crețulescu, cinefilii sunt invitați de Stere Gulea într-o incursiune în trecut pentru a dezvălui continuarea destinului familiei lui Ilie Moromete, dintr-un sat din Câmpia Dunării, care îl are în prim-plan pe mezinul Niculae.

Regizorul peliculei ”Moromeții 2” este, de altfel, unul dintre oaspeții ediției de anul acesta a ”Festivalului de Film Românesc de la Washington”. Evenimentul îi mai are ca invitați pe regizorul Daniel Sandu, actorii Mihaela Sîrbu, Horaţiu Mălăele, Şerban Pavlu, Ştefan Iancu, criticul de film Mihai Fulger și regizorul şi producătorul Tudor Giurgiu.

Redactor: Mihaela Țânțaru