“Delfinul”, ţinut intenţionat “pe uscat”?

Singurul submarin românesc, Delfinul, a fost scos de la „naftalină” în dana militară a Portului Constanţa. Submarinul, ce stă de aproape 20 de ani în portul militar Constanţa pentru că are bateriile epuizate, face în fiecare an, deliciul publicului vizitator de Ziua Marinei. Unul dintre conducătorii echipajului “Delfinul” aruncă “bomba” şi spune că cineva nu a vrut ca acest submarin să funcţioneze, având mereu nevoie de reparaţii capitale.

Submarinul “Delfinul”, singurul rămas în dotarea flotei de război a Forțelor Navale Române pare să ilustreze perfect tot ceea ce este neînregulă în această ţară. „Delfinul” a efectuat ultima lui scufundare acum 18 ani, în anul 1995. După această misiune, acumulatorii s-au epuizat, iar nava a devenit neoperațională. Unul dintre cei mai vechi membrii ai echipajului îşi aminteşte ce s-a întâmplat în acel moment.

Cine ar bloca însă, de bunăvoie, o navă cu o deosebită importanţă strategică? În ciuda importanţei strategice nici un ministru al Apărării din 1995 şi până în prezent nu a alocat cele 20 de milioane de euro necesare pentru repararea submarinului. Acelaşi conducător al echipajului recunoaşte că “Delfinul” are nevoie de reparaţii capitale, iar membrii echipajului se pregătesc în condiţii vitrege.

Pe vremea când era funcţional “Delfinul” putea parcurge 700 de kilometri pe sub apă în liniște deplină și putea rămâne scufundat zece zile la rând. Acum, este tractat de remorchere pentru a fi “vedeta” Porţilor Deschise. Mircea Duşa, ministrul Apărării Naţionale s-a eschivat şi în acest an, declarând că submarinul va fi reabilitat, cândva.

Corpul navei este acoperit cu o membrană de cauciuc ce acoperă corpul navei şi absoarbe undele, “Delfinul” fiind practic nedetectabil atunci când este în adâncuri. Totodată mai poate transporta 18 torpile şi 24 de mine marine. Iată ce părere au avut vizitatorii despre submarinul nefuncţional.

Reporter: Sorin Hulubei ; Imagine: George Dima