Cum se poate prepara un grătar gustos dar și sănătos

Grătarul în aer liber este nelipsit de 1 Mai. Cu mic, cu mare, românii se adună la iarbă verde pentru un moment de relaxare. De cele mai multe ori, sarcina pregătirii grătarului le revine reprezentanților sexului masculin. Însă nu toți știu care este secretul unui grătar sănătos și gustos. Potrivit cercetătorilor, carnea gătită la grătar ar putea fi considerată nesănătoasă, din cauza unor substanţe cancerigene care se formează în timpul preparării. Temperaturile crescute, flacăra directă şi fumul pot da naştere acestor substanţe nocive, deci modul în care este gătită carnea la grătar contează foarte mult pentru sănătate. De aceea, specialiștii îi sfătuiesc pe bucătarii de ocazie să curețe bine grătarul înainte de folosire. Pentru a reduce nivelul substanţelor toxice produse în timpul gătitului la temperatură ridicată este indicată marinarea cărnii cu câteva ore înainte într-un amestec de ulei de măsline, usturoi, zahăr, muştar, ceapă, suc de lămâie şi ierburi aromatice, care vor avea rol de barieră protectoare. Cei care preferă micii sau carnea ușor carbonizată se expun unui risc mai mare deoarece în organism sunt introduse direct substanţele nocive. Nici carnea în sânge nu este recomandată deoarece există riscul de toxiinfecţii. Pentru a reduce riscul formării de substanţe dăunătoare este important să se folosească  carne cât mai slabă, fără grăsime, cum ar fi puiul și peștele. În plus, temperatura trebuie să fie răspândită uniform, deci cărbunii sau lemnele de foc trebuie împrăştiate astfel încât să ardă constant. Cercetătorii ne mai sfătuiesc să nu punem carnea direct pe grătar, deasupra flăcărilor. Acesta este modul ideal de pregăti un grătar ca la carte. Chiar dacă este pregătit sau nu după indicațiile specialiștilor, grătarul se situează pe primul loc printre preferințele românilor.

Redactor: Raluca Damian