Copiii, incapapabili să înțeleagă un text

Mai mult de 42 la sută dintre elevii români de clasa a IX-a nu înțeleg ceea ce citesc. Sunt date concrete ale unei statistici făcute în cadrul programului prezidențial România Educată. Ce este  mai grav este faptul că sistemul educaţional românesc are probleme serioase în ceea ce priveşte alfabetizarea. Într-un top european, la matematică, elevii români stau puțin mai bine, se clasează pe locul 47 din 65.

Cele mai recente statistici arată că sistemul de educației din România are grave probleme. Copiii care ajung în primul an de liceu au dificultăți în domeniul alfabetizării funcţionale. Cele mai mari probleme sunt înregistrate la secțiunea lectură și înțelegerea textului. În urma testării PISA din 2009, elevii români s-au situate pe locul 49 din 65 la acest capitol. La nivelul Europei, după România se mai află doar Albania. 40,4% dintre elevii români sunt în incapacitatea de a înţelege cele mai simple sarcini la examenele naţionale. Potrivit informaţiilor oferite de organizatori, acest lucru înseamnă, practic, că aceşti tineri nu vor putea accede decât la locuri de muncă care cer un nivel minim de educaţie. Potrivit reprezentanţilor Departamentului de Educaţie şi Cercetare al Administraţiei Prezidenţiale procentul a ajuns în 2016 la peste 42 la sută.

Deja când vorbim despre analfabetism funcţional este un semnal foarte important de alarmă şi arată că stăm rău. […]. Spre deosebire de alte sisteme de educaţie din lume, avem marea şansă că majoritatea copiilor ne trec prin şcoală. Din păcate unii dintre ei ies destul de repede sau rămân, până la un anumit punct, fără să se întâmple cu adevărat o învăţare.”, a declarat Ciprian Fârtuşnic, directorul Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, în cadrul discursului pe care l-a ţinut luni în cadrul evenimentului.

Studiile arată că un nivel scăzut al acestor competenţe are ca efect o creştere economică redusă şi fără capacitatea de sustenabilitate. Din acest motiv, statele membre UE şi-au propus ca ţintă reducerea numărului elevilor de 15 ani, care au dificultăţi în domeniul alfabetizării funcţionale, la un procent mai mic de 15% până în 2020. În prezent media europeană este de 20 la sută.

Redactor: Cerasela Videanu