Certificatele energetice devin obligatorii

Dacă până acum certificatul energetic pentru clădiri era obligatoriu doar pentru tranzacţiile prin credite ipotecare, de sâmbătă, această prevedere se aplică și pentru vânzări sau închirieri. Concret, proprietarii de apartamente, spaţii comerciale, birouri, trebuie să prezinte la administraţiile fiscale şi certificatul energetic atunci când vor să înregistreze proprietatea. De asemenea, aceștia sunt obligati să pună la dispoziţia potenţialului cumpărător sau chiriaş, după caz, anterior perfectării contractului, o copie de pe certificat, astfel încât acesta să ia cunoştinţă despre performanţa energetică a clădirii. La încheierea contractului de vânzare – cumpărare, proprietarul are obligaţia de a transmite certificatul, în original, noului proprietar.

Costurile pentru obţinerea unui certificat variază de la 170 de euro pentru un apartament la bloc de 60 mp, la peste 200 de euro în cazul unei case cu o suprafaţă mai mare de 150 mp. În cazul clădirilor de birouri, de 5.000 mp, certificatul energetic costă în jur de 2.500 de euro şi depăşeşte 3.000 de euro în cazul spaţiilor comerciale cu aceeaşi suprafaţă.

Acesta poate fi obţinut numai de la unul dintre cei 1.300 de auditori energetici pentru clădiri acreditaţi de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. În județul Constanța există 57 de astfel de auditori, în localitățile Cernavodă, Constanța. Eforie, Mangalia, Medgidia, Murfatlar, Năvodari, Negru Vodă, Ovidiu și Techirghiol.

Reporter: Valentin Ispas ; Imagine: Valentin Cerbanescu