Cea mai veche navă din România a fost reparată în Șantierul Naval Cernavodă

Cea mai veche nava din Romania, care a apartinut regelui Ferdinand, a fost reparata in Santierul Naval Cernavoda de tatal arhitectului Andrei Bucă, mort in Colectiv. Yachtul Regal a fost dat la apa exact la o lună de la înmormântarea lui Andrei, fiul navalistului Dorin Bucă, acum director al șantierului. La 56 de ani, bărbatul se mândrește că este patriot, puternic și nedoborât: „ Vreau ca românii să vadă ce frumos a lucrat România acum 101 ani”.

Nava de 40 de metri lungime arată acum exact ca în urmă cu 101 ani când a ieșit din șantierul Turnu Severin. Catargul, coșul, mașina cu aburi, zbaturile, niturile, toate sunt originale. Clopotul din bronz special este același.

Nava„Borcea” a participat la Primul și al Doilea Război Mondial, a fost rechiziționată de sovietici, dar a rămas în România pentru că remorcherul care o tracta a luat foc. În cimitirul de nave de pe brațul Măcin al Dunării, unde a fost abandonată, a fost găsită de căpitanul Ilie Tincă și de atunci nu a mai lăsat-o.

În 1986, Nava Fluviala “Borcea” a fost luată în grijă de inginerul navalist Dorin Bucă. Și-a jurat că o va repara și o va introduce în circuitul fluvial, și a reușit. Probele de marș ale ultimei nave cu zbaturi construită în România au avut loc la Cernavodă, exact la o lună de la înmormântarea lui Andrei, fiul navalistului Dorin Bucă, acum director al Șantierului Naval.

La 56 de ani, inginerul navalist Dorin Bucă se mândrește că este patriot, un om puternic, nedoborât. Yachtul Regelui Ferdinand a fost proiectul sau de suflet.

Redactor: Mihaela Ciorbaru