Care va fi evolutia consumului in contextul economic actual

Consumul, care în perioada de boom a dus în spate toată economia românească, acţionează acum ca o frână în contextul în care salariile rămân mici şi creşterile, acolo unde există, nu reuşesc să ţină pasul cu majorarea preţurilor.

Economia a crescut cu 2,2% în primul trimestru, iar prognozele indică un avans similar pentru întreaga perioadă ianuarie-iunie, creşterea fiind susţinută aproape integral de avansul exporturilor. Consumul nu reuşeşte să îşi revină în condiţiile în care peste jumătate din angajaţii români câştigă sub 1.500 de lei.

Scăderea consumului pune presiune şi pe bugetul statului, care încasează mai puţini bani din TVA –  cel mai puternic impozit aflat la îndemâna statului care aduce un sfert din veniturile bugetare ale României.

Cea mai mare scădere a fost înregistrată în luna iunie de vânzările de carburanţi, care s-au contractat cu 10% faţă de anul anterior. Comerţul cu produse alimentare, băuturi şi tutun s-au contractat cu trei procente, în timp ce vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 0,7%.

Vânzările din comerţul cu amănuntul crescuseră neîntrerupt timp de 14 luni consecutive, între octombrie 2011 şi noiembrie 2012, înainte de a intra într-o perioadă de volatilitate în ultimele şapte luni. Nu există date privind evoluţia consumului la nivelul UE în luna iunie, dar în luna mai România înregistrase a doua scădere ca volum din UE, după Spania, unde şomajul este 25%.