Care este efectul negativ suplimentar al accizei pe carburant

Comerţul intern cu motorină şi benzină a scăzut cu peste 16% în aprilie, prima lună de aplicare a accizei de 7 eurocenţi/litru, pentru că transportatorii au ales ţările vecine când şi-au alimentat camioanele şi autocarele. Consecinţa: încasările din această sursă au scăzut în loc să crească. Guvernul a introdus din luna aprilie acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru la carburanţi pentru a colecta mai mulţi bani de la şoferi, dar statisticile oficiale arată o scădere abruptă, în aceeaşi lună, a vânzărilor de motorină şi benzină. În loc să crească proporţional cu scumpirea artificială a carburanţilor, afacerile din acest sector au scăzut cu peste 16%, trăgând automat în jos şi încasările bugetare din respectiva taxă. După câteva luni în care vânzările de carburanţi abia îşi reveniseră pe plus, arătând semnele bune ale relansării consumului, în aprilie acestea au scăzut cu 16,2% faţă de martie şi cu 6,1% faţă de aceeaşi lună din 2013, potrivit datelor raportate marţi de Institutul Naţional de Statistică. Marii transportatori au avertizat, încă dinainte ca Guvernul să aplice acciza suplimentară, că vor pleca peste graniţă să alimenteze, combustibilul din România urmând să devină mai scump decât în ţările vecine. Din calculele lor a reieşit că, în urma acestui „exod“ al consumatorilor, dacă reducerea consumului intern ar fi mai mare de 13,5%, s-ar anula practic plusul câştigat la buget de pe urma noii accize. Iată că, în aprilie, reducerea consumului intern a fost de peste 16%.