Anul 2016 s-a dovedit a fi un an greu pentru navigatori

Unele companii au dat faliment, iar mai mulți marinari au rămas neplătiți. Pe lângă reglementările legale la care au fost nevoite să adere tot mai multe state, marinarii români s-au lovit și de alte probleme.

Ca în fiecare an în luna decembrie, cei de la Sindicatul Liber al Navigatorilor au prezentat un bilanț al activităților din 2016. Din fericire, numărul deceselor sau al disparițiilor de la bordul navelor a navigatorilor români a fost în scădere față de anul trecut. În 2016 au fost înregistrate doar patru astfel de cazuri, dar și 12 accidente de muncă. În schimb, dacă în 2015 au existat 20 de cazuri de navigatori românii abandonaţi de armatori, anul acesta, numărul lor a crescut la 68. Prin implicarea Sindicatului Liber al Navigatorilor şi a Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor, au fost executate două poliţe de asigurare pentru repatrierea şi plata personalului navigant aflat în situaţia abandonului, alte trei fiind în proces de executare. De menționat este faptul că marinarii au început să înţeleagă sprijinul pe care îl pot primi de la SLN, de altfel, singura organizaţie care se implică în situaţii de abandon sau neplată a salariilor. Astfel, de la 220 de cazuri rezolvate cu succes în 2015, anul acesta, 396 de marinari au cerut ajutorul. Sunt însă destui marinari care se află în situaţii critice, dar pe care SLN nu îi poate ajuta, deoarece nu sunt membri de sindicat.

„Există 260 de cazuri semnalate dar care nu au fost preluate de SLN deoarece sunt implicaţi nemembrii de sindicat iar situaţiile nu s-au încadrat în politica SLN și ITF. Anul trecut au fost 150 de astfel de cazuri“, a explicat Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Redactor: Cerasela Videanu