5 firme sunt interesate de ranfluarea navei

Se fac pași importanți în elucidarea cauzelor pentru care Titanicul Oilor, s-a răsturnat în Portul Midia. Nava încărcată cu animale moarte zace în continuare pe fundul mării însă vestea bună este că mai multe companii românești și internaționale și-au prezentat ofertele ca s-o aducă la suprafață.

Mai este de așteptat până vinerea viitoare că să știm cine începe lucrările de scoatere la suprafață. Între timp, ancheta se restrânge în jurul comandantului navei și a pilotului român care a a ghidat-o pe drumul său de ieșire din port.

Ancheta condusă de  Autoritatea Navală are concluzii preliminare care învinovățesc pentru tragedia întâmplată pe comandantul navei care a încărcat-o defectuos și pe pilotul maritim român, care a acceptat să plece cu nava de la cheu, în condițiile respective.

Sunt dovezi așadar, că navă a fost încărcată peste normal, lucru care a afundat-o atât de tare încât a atins fundul mării cu partea ei cea mai de jos (chila). În aceste condiții, toate calculele de stabilitate ale vaporului au fost viciate crunt, iar la pornirea de pe loc, pilotul a sesizat că nava nu se mișcă. În loc să anunțe autoritățile, el a preferat să continue manevrele de plecare.

Între timp, Autoritățile Portuare caută specialiști cu ajutorul cărora să ridice nava la suprafață. Astfel, a fost făcut un anunț internațional pe toate canalele maritime de comunicare unde 5 firme românești și internaționale au luat legătura deja cu Midia și și-au oferit serviciile și expertiza în scoaterea epavelor la suprafață.

Caietele de sarcini întocmite de statul român le cere firmelor ofertante să întocmească propriul plan de ranfluare al navei. Particularitatea tragediei românești este tipul mărfii cu care este încarcată nava. Animalele în descompunere creează un mediu de lucru toxic care impune măsuri suplimentare pentru orice echipă care va lucra în zonă. Mai multe firme de incinerare vor fi cooptate în demersul neutralizării pericolului biologic, astfel încât odată scoase din adâncuri, cadavrele oilor să  nu devină focar de infecție în aer. Factura finală va fi uriașă și în acest moment nimeni nu poate să facă nici măcar o estimare. Administrația Porturilor va apela la propria asigurare internațională, din care să scoată bani pentru demararea lucrărilor.

Toate planurile se desfășoară contra cronometru pentru că vremea se poate strica oricând. Orice furtună pe timp de iarnă ar face munca de ranfluare de zece ori mai dificilă. Echipajul navei a fost în tot acest timp, liber să plece din țară și să fie repatriat. Jumătate dintre membri au plecat deja din România. Cealaltă jumătate în frunte cu comandantul au cerut autorităților permisiunea ca să părăsească zilele acestea, țara. Și pentru că pe numele lor nu există nicio acuzație formulată clar, sunt liberi să părasească România, oricând vor dori.

Reporter: Cristina Niță ; Imagine: George Dima