254 de oi salvate

254 de oi au scăpat cu viață din vaporul morții, scufundat duminică dimineață în Portul Midia Năvodari. Timp de 5 zile pompierii militari împreună cu scafandri și voluntarii de la protecția animalelor, s-au luptat să salveze cât mai multe vieți.

Astăzi eforturile lor s-au oprit. Urmează ce este mai greu: operațiunile de ranfluare ale vaporului scufundat, aducerea lui la cheu și descărcarea a 14.000 de cadavre în stare avansată de descompunere.

La malul mării vremea se strică văzând cu ochii, bate vântul, plouă iar temperaturile coboară vertiginois, fapt care îngreunează munca salvatorilor aflați în echilibru precar pe carena vaporului încărcat cu animale moarte. În ultimele 24 de ore s-au mai tăiat două găuri în corpul navei pentru salvarea ultimelor animale, însă munca echipelor de intervenție este din ce în ce mai grea. După 5 zile și 5 nopți, se simte oboseala.

Scânteile de la aparatul de tăiere cu flacară oxiacetylenică au aprins lâna câtorva oi moarte, și riscă să se extindă pe sub punte în zonele aflate neinundate. Din fericire a fost stins la timp de către pompieri. Sunt tot mai puține speranțe că ar mai exista animale vii, după 5 zile fară apă, făra aer și strivite de greutatea celor moarte. Este greu de crezut că mai traiește vreun animal în interiorul navei.

Acum, autoritățile trec la faza a 2-a a operațiunilor: tehnicienii sunt chemați ca să ofere expertiza lor în ceea ce privește ranfluarea navei. Se caută soluții sigure care să nu producă mai mult rău decât în prezent. Nava are aer în anumite compartimente, care o ajută să nu se scufunde de tot. O mișcare greșită, și lucrurile ar degenera. Ministerul Transporturilor a trimis o echipă de investigații în Portul Midia Năvodari.

Apele Române iau periodic probe de apă din jurul navei, iar  Direcția de Sănătate Publică montorizeaza încărcătura microbiană cu analize de laborator. Există un risc mare de infecție a celor care vor lucra sub apă la operațiunile  de ridicare și mișcare a navei de pe loc. Asociația scafandrilor de pe Litoral avertizează toti scufudatorii la ce pericole se expun.

Mai mult decât atât, există riscul de explozie. Cadavarele în descompunere produc metan – gaz care este exploziv. Lucrul cu flacăra deschisă lângă pungile de gaz ar putea produce o tragedie printre muncitori. ISU Dobrogea a dus aparate care monitorizează permanent concentrația metanului la navă.

În tot acest timp, Comisia Europeană ne cere să oprim transportul de animale vii până la finalizarea anchetei, iar luna viitoare va avea loc în Parlamentul European o dezbatere pe acest subiect. Organizația de Protecție a Animalelor au multe revendicări în acest sens, însă miza economică este mare.

În februarie, Bucureştiul a încheiat un nou acord pentru vânzarea a 200.000 de oi către ţările din Golf, sperând să vândă până la urmă chiar două milioane de capete pe piaţa arabă.

Reporter: Cristina Niță ; Imagine: George Dima